Protestantse Gemeente Blijham

Januari 2024

In december zijn de ingeleverde kerstkaarten mooi op tijd aangekomen in Nicolesti.
Op  kerstavond  zijn de kaarten uitgedeeld aan de gemeenteleden.
De kaarten worden elk jaar in dankbaarheid ontvangen.

Met opbrengst van de deurcollecte en een aanvulling van de Roemeniëcommissieis is  er geld gestuurd en
zijn er weer kerstpakketjes gemaakt met o.a  meel, olie, suiker, pudding  en pasta  voor de ouderen in het dorp.
95 ouderen kregen een pakketje.
85  kinderen  kregen een pakketje met daarin  chocolade chips, cake  en een flesje sap.
Gelukkig kon ds Adorján een beroep doen op vrijwilligers.
Hij had een bijzonder drukke maand.
In de december maand wordt er elke dag een korte kerkdienst gehouden.
Ook lag in die periode zijn vrouw 14 dagen in het ziekenhuis.
Hij verontschuldigde zich dat hij  met kerst geen kaarten heeft kunnen sturen vanwege de drukte.
Ds. Adorján vroeg mij u hartelijk  te danken voor de kaarten en de kerstpakketjes.

Nieuws van Partnergemeente Nicolesti

De Roemeniëcommissie

Sinds 1990 heeft de Protestantse
Gemeente Blijham een partnerschap met
Parohia Reformata Nicolesti.

De kerkelijke gemeente in Nicolesti telt
480 leden, het dorpje ligt in Transsylvanië
midden in Roemenië en men spreekt er Hongaars.

In  1999 is er met financiële hulp vanuit de kerken van Winschoten en Blijham naast de kerk een verenigingsgebouw neergezet, met de naam ‘Irene’. In de loop der jaren zijn er ook nog veel anderen projecten gerealiseerd. Zo zijn er toiletten gebouwd bij de kleuterschool  en zijn er speeltoestellen aangeschaft. De toren van de kerk is gerestaureerd en er is een aula gebouwd, de eerste in de regio.

Sinds 1 januari 2020 geeft Blijham samen met Bellingwolde, Vriescheloo en Wedde inhoud aan het partnerschap. Daarvoor is er een Roemeniëcommissie. Eén van de belangrijkste taken van deze Roemeniëcommissie is het onderhouden van contacten met deze partnergemeente.
Daarnaast probeert de Roemeniëcommissie waar mogelijk ook financiële steun te bieden.
Zo is er een medicijnfonds voor de allerarmsten in het dorp. Met kerst krijgen de ouderen in het dorp een klein kerstpakketje met o.a. olie, suiker, meel en pasta. De kinderen krijgen een kleinigheid in de vorm van chocolade en fruit.

Dit alles kan de Roemeniëcommissie alleen realiseren dankzij uw giften en de deurcollectes die één keer in de maand worden gehouden. Het aller belangrijkste is het omzien naar elkaar; de mensen in Nicolesti vinden het fijn als er bezoek komt uit Nederland. Voor 2021 zou de Roemeniëcommissie het fijn vinden als  de predikant van Nicolesti een bezoek zou brengen aan onze vier gemeenten.

Wanneer u  één van onze projecten wilt steunen kunt u een gift overmaken op rekeningnr.
NL07RABO 0306623234  t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Blijham o.v.v. Roemenië.

Voor meer informatie kunt u contactopnemen met een van de Cie leden:
Margrietha Wolfs              margriethawolfs@hotmail.com
Jannie Bessembinders       gj@bessembinders.eu
Jan van der Velde             janvandervelde9@gmail.com
Ans Aapkes                      ansaapkes@gmail.com

Kerkdiensten Blijham, Bellingwolde, Vriescheloo en Wedde.
kerkdiensten

Kerkdienst Blijham beluisteren